Wsparcia udziela się na:
- zakup i instalację nowych maszyn i urządzeń do przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury;
- zakup nowych środków transportu wykorzystywanych do gospodarki magazynowej oraz do przewozu i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury lub produktów wytworzonych z tych produktów w wyniku prowadzonej działalności w zakresie przetwórstwa;
- budowę, w tym rozbudowę i nadbudowę, przebudowę lub remont:
- budynków i budowli przeznaczonych do przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury,
- obiektów infrastruktury towarzyszącej związanej z wykonywaną działalnością w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury oraz gospodarowania odpadami i ochroną środowiska (w tym instalacje OZE na obiektach związanych z działalnością związaną j/w tj. m . in. przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury,)
Wsparcie może być udzielone osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
która posiada status mikro-, małego lub średniego przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów załącznika I do rozporządzenia nr 702/2014, jeżeli co najmniej w dniu złożenia wniosku:
- wykonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub działalność w zakresie wytwarzania produktów będących wynikiem tego przetwarzania, niebędącą działalnością wymienioną w załączniku do rozporządzenia wdrożeniowego, tj. działalnością gospodarczą w zakresie:
- destylowania, rektyfikowania i mieszania alkoholi – z wyjątkiem produkcji alkoholu etylowego, po przetworzeniu przeznaczonego do spożycia, sklasyfikowanej w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) pod numerem 11.01.Z,
- produkcji pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych, sklasyfikowanej w PKD pod numerem 11.04.Z,
- produkcji piwa, sklasyfikowanej w PKD pod numerem 11.05.Z,
- produkcji wyrobów tytoniowych, sklasyfikowanej w PKD pod numerem 12.00.Z.;
- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2022 r. poz. 203, z późn. zm.);
- jest pełnoletnia – w przypadku osoby fizycznej.
Wsparcie może być udzielone podmiotom wymienionym w ust. 2, jeżeli:
- przetwarzają produkty rolne i wytwarzają w ramach tego procesu produkty rolne lub wprowadzają do obrotu produkty rolne – co stanowi pomoc publiczną udzielaną zgodnie z przepisami art. 17 rozporządzenia nr 702/2014;
- przetwarzają lub wprowadzają do obrotu produkty rybołówstwa lub akwakultury – co stanowi pomoc publiczną udzielaną zgodnie z przepisami art. 41 i art. 42 rozporządzenia nr 1388/2014;
- przetwarzają produkty rolne, rybołówstwa lub akwakultury i wytwarzają w ramach tego procesu produkty nierolne (nieobjęte Załącznikiem I do TFUE) – co stanowi pomoc publiczną udzielaną zgodnie z przepisami art. 14 rozporządzenia 651/2014.
Wsparcia udziela się na przedsięwzięcie, którego realizacja trwa nie dłużej niż 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy z ostatecznym odbiorcą wsparcia i nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.
Kosztem kwalifikowalnym są koszty poniesione przez wnioskodawcę nie wcześniej niż od dnia 1 lutego 2020 r. i nie później niż do dnia 31 grudnia 2025 r., przy czym koszty poniesione przed złożeniem wniosku będą refundowane jedynie w przypadku przedsięwzięć niezakończonych w dniu składania wniosku.
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty:
- budowy budynków i budowli przeznaczonych do przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży, wprowadzania do obrotu lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury, wraz z towarzyszącymi pomieszczeniami socjalnymi i administracyjnymi stanowiącymi integralną część budynków służących działalności objętej wsparciem, w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych budynków;
- rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją budynków i budowli przeznaczonych do przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży, wprowadzania do obrotu lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury, wraz z towarzyszącymi pomieszczeniami socjalnymi i administracyjnymi stanowiącymi integralną część budynków służących działalności objętej wsparciem, w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych budynków;
- budowy, w tym rozbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją infrastruktury i urządzeń do składowania i zagospodarowania odpadów, oczyszczalni ścieków, biogazowni, systemów fotowoltaicznych, słonecznych systemów grzewczych, instalacji odzysku ciepła, pomp ciepła, kotłów i pieców na biomasę, a także zastosowania czynników chłodniczych o zmniejszonym lub neutralnym oddziaływaniu na środowisko – o ile są związane z przetwarzaniem, przechowywaniem, magazynowaniem lub wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa i akwakultury przez przedsiębiorcę ubiegającego się o wsparcie;
- zakupu nowych maszyn i urządzeń do przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury;
- zakupu nowych środków transportu spełniających wymagania techniczne oraz normy niskiej emisji spalin , które są przeznaczone do przewozu:
- produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury, w tym produktów, których transport powinien odbywać się w szczególnych warunkach, takich jak cysterny, silosy, chłodnie i izotermy, baseny lub zbiorniki do transportu ryb,
- produktów i półproduktów w procesach technologicznych lub magazynowania, w tym wózków widłowych i podnośników, c) zwierząt przeznaczonych do uboju;
- zakupu i instalacji nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie przedsiębiorstwa;
- zakupu lub aktualizacji oprogramowania komputerowego, zakupu lub rozbudowy systemów teleinformatycznych oraz zakupu patentów, licencji, praw autorskich i znaków towarowych;
- ogólne, bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją przedsięwzięcia, takie jak koszty nadzoru, sporządzenia dokumentacji technicznej, studium wykonalności, biznesplan i uzyskanie niezbędnych pozwoleń oraz związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi. Koszty te nie mogą stanowić więcej niż 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych w ramach przedsięwzięcia.
Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się:
- podatku od towarów i usług (VAT);
- zakupu samochodów osobowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, w których rząd siedzeń nie jest oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą zamontowaną przez producenta pojazdu;( inne jak najbardziej tak);
- wynagrodzeń pracowników przedsiębiorcy ubiegającego się o wsparcie zatrudnionych na umowę o pracę na czas określony i nieokreślony;
- zakupu gruntów lub innych nieruchomości.
Wsparcie udzielane jest do wysokości limitu, który wynosi:
- 3 000 000 zł – w przypadku przedsiębiorcy, który posiada status mikroprzedsiębiorstwa;
- 10 000 000 zł – w przypadku przedsiębiorcy, który posiada status małego przedsiębiorstwa;
- 15 000 000 zł – w przypadku przedsiębiorcy, który posiada status średniego przedsiębiorstwa.
Minimalna wielkość wsparcia na jedno przedsięwzięcie wynosi 100 tys. zł.
Wsparcie jest udzielane w formie:
- refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia:
- płatności częściowej, wypłacanej po zakończeniu każdego z etapów przedsięwzięcia (maksymalnie dopuszcza się realizację przedsięwzięcia w 4 etapach),
- płatności końcowej, wypłacanej po zrealizowaniu całości przedsięwzięcia;
- zaliczki na realizację przedsięwzięcia – dotyczy wyłącznie przedsięwzięć nierozpoczętych przed dniem złożenia wniosku i wnioskodawców, którzy wystąpili o przyznanie i wypłatę zaliczki we wniosku (nie dotyczy ponoszenia kosztów ogólnych, o których mowa w § 1 ust. 6 pkt 8 dotyczących przygotowania do realizacji przedsięwzięcia).
Wsparcie jest udzielane w formie refundacji na poziomie:
- 50% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku pomocy publicznej udzielanej zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 702/2014 na inwestycje w zakresie przetwarzania produktów rolnych i wytwarzania w ramach tego procesu produktów rolnych lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych;
- do 50% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku pomocy publicznej udzielanej zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1388/2014 na inwestycje w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa lub akwakultury;
- określonym w załączniku do niniejszego Regulaminu – nie wyższym niż 50 % kosztów kwalifikowalnych – w przypadku pomocy publicznej udzielanej zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 651/2014, na inwestycje w zakresie przetwarzania produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury i wytwarzania w ramach tego procesu produktów nierolnych (nieobjętych Załącznikiem I do Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
Zaliczka jest przyznawana w wysokości do 50% wartości wsparcia.
Warunkiem wypłaty zaliczki jest ustanowienie przez wnioskodawcę dodatkowego zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej:
- w przypadku podmiotów, które wykonują działalność objętą wsparciem krócej niż 3 lata – dla zaliczki w wysokości powyżej 1 000 000 zł;
- w przypadku pozostałych podmiotów – dla zaliczki w wysokości powyżej 3 000 000 zł.
Do wniosku dołącza się:
- oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa wnioskodawcy sporządzone na wzorze opracowanym i udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, potwierdzające spełnianie definicji mikro-, małego lub średniego przedsiębiorstwa (MŚP);
- dokument albo dokumenty potwierdzające posiadanie samoistne albo zależne nieruchomości, w której będzie realizowane przedsięwzięcie, z wyjątkiem przypadków gdy stan prawny do nieruchomości jest możliwy do ustalenia na podstawie systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 251 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. z 2022 r. poz. 1728) – jeśli dotyczy;
- oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości lub jej części o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia, w przypadku gdy będzie ono realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej przedmiot współwłasności/współposiadania wnioskodawcy, sporządzone na wzorze opracowanym i udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez Agencję – jeśli dotyczy;
- biznesplan wraz ze sprawozdaniami finansowymi;
- kosztorys inwestorski w przypadku, gdy przedsięwzięcie dotyczy budowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją;
- kopie 2 ofert lub innych dokumentów potwierdzających rozeznanie rynku w odniesieniu do każdego planowanego kosztu, którego wysokość przekracza 20 tys. złotych netto – w przypadku gdy przedsięwzięcie dotyczy zakresu innego niż budowa, przebudowa lub remont połączony z modernizacją;
- kopie faktur wraz z dowodami zapłaty dla kosztów poniesionych przed złożeniem wniosku o objęcie wsparciem – jeśli dotyczy;
- promesę kredytową lub umowę kredytową – w przypadku korzystania z kredytu bankowego;
- oświadczenie współmałżonka lub wspólnika spółki cywilnej lub współwłaściciela nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie, o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy sporządzone na wzorze opracowanym i udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez Agencję – jeśli dotyczy;
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na złożenie wniosku o objęcie wsparciem oraz na zawarcie umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego zgodnie z reprezentacją wnioskodawcy – jeśli wnioskodawca jest osobą prawną lub jednostką nie posiadającą osobowości prawnej.
Do postępowania w zakresie wyboru przedsięwzięcia do objęcia wsparciem i ponownej oceny przedsięwzięcia nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem art. 24 oraz przepisów dotyczących doręczeń i sposobu obliczania terminów, które stosuje się odpowiednio.
Agencja może unieważnić nabór wniosków, po uzyskaniu zgody Ministra, jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. wprowadzenia istotnych zmian w dokumentach zawartych w Regulaminie w wykazie podstawowych dokumentów, w szczególności aktów prawnych mających zastosowanie do udzielania wsparcia, uniemożliwiających dalsze prowadzenie oceny przedsięwzięć. Agencja podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informację o unieważnieniu naboru wniosków.
TERMIN I SPOSÓB SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wniosek składa się od dnia 17 października 2022 r. do dnia 18 listopada 2022 r. z zastrzeżeniem ust. 2.
- W przypadku wyczerpania środków na działanie Agencja może zakończyć nabór przed terminem określonym w ust. 1, o czym jest zobowiązana poinformować na stronie internetowej administrowanej przez Agencję.
- Za datę złożenia wniosku uznaje się datę jego przesłania do Agencji poprzez PUE.
- Wnioskodawca składa wniosek za pomocą formularza wniosku udostępnionego przez Agencję na PUE. Złożenie wniosku w inny sposób będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
- Uwierzytelnienie wnioskodawcy w procesie składania wniosku odbywa się poprzez zalogowanie się z wykorzystaniem numeru EP, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 7 Regulaminu, będącego loginem oraz kodu dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji.
- Wypełniając formularz wniosku udostępniony na PUE wnioskodawca jest zobowiązany do korzystania z instrukcji wypełniania wniosku, która zostanie udostępniona na stronie internetowej Agencji z chwilą udostępnienia wniosku w systemie teleinformatycznym Agencji.
- Korespondencja pomiędzy Agencją a wnioskodawcą prowadzona jest przy użyciu PUE, na co wnioskodawca wyraża zgodę, składając wniosek, z zastrzeżeniem dotyczącym sposobu złożenia weksla, o którym mowa w § 1 ust. 15 pkt 1, który należy złożyć w formie papierowej w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce realizacji przedsięwzięcia.
- Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, dotyczącego świadomości skutków niezachowania formy korespondencji wskazanej w ust. 7.
- Załączniki do wniosku składanego za pomocą formularza wniosku udostępnionego na PUE, stanowiące dokumenty sporządzone:
- przez wnioskodawcę – nie wymagają podpisu;
- przez osoby trzecie w postaci elektronicznej – dołącza się opatrzone przez te osoby kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo w formie załączonego skanu dokumentu w przypadku, gdy dokument w formie papierowej podpisany został podpisem własnoręcznym.
- Za skuteczne złożenie dokumentacji w toku procedury ubiegania się o wsparcie, w tym wniosku oraz załączników, odpowiedzialność ponosi wnioskodawca.
- Wnioskodawca przechowuje całość dokumentacji objętej złożonym wnioskiem od daty jego złożenia do upływu okresu wskazanego w umowie.
- Wnioskodawca może w każdej chwili wycofać wniosek za pośrednictwem PUE.
W celu zachowania przejrzystości stosowania podstaw prawnych do udzielania pomocy publicznej w przypadku, w którym wnioskodawca zamierza ubiegać się o udzielenie wsparcia na przetwarzanie produktów rolnych (objętych Załącznikiem I do TFUE) oraz na inwestycje w zakresie przetwarzania produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury i wytwarzania w ramach tego procesu produktów nierolnych (nieobjętych Załącznikiem I do TFUE), należy złożyć dwa odrębne wnioski o objęcie wsparciem w ramach jednego naboru.
Oznacza to, że wnioskodawca składa odrębne wnioski o objęcie wsparciem na:
- zakres rzeczowy związany z przetwarzaniem produktów rolnych i wytwarzaniem w ramach tego procesu produktów rolnych lub wprowadzanie do obrotu produktów rolnych lub na przetwarzanie lub wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa lub akwakultury;
- zakres rzeczowy związany z przetwarzaniem produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury i wytwarzania w ramach tego procesu produktów nierolnych.